Din culisele cursului Indicatori Cheie de Performanță: interviu cu Raluca Vintilă

raluca big banner

 

Cursul Indicatori Cheie de Performanță reprezintă unul din cele mai de succes servicii marca The KPI Institute. Scopul acestuia este de a aduce mai multă atenție față de lucrul cu indicatori cheie de performanță persoanelor care lucrează în domeniul managementului. Această nevoie, de a înțelege cum se poate ajunge la performanță într-o organizație a apărut ca o oportunitate perfectă de a explora acest domeniu. În timp, cursul s-a dezvoltat ca audiență, curriculă și cercetare, devenind cel mai căutat curs din portofoliul The KPI Institute.

 

Vorbim astăzi cu unul dintre facilitatorii The KPI Institute cei mai experimentați în această arie, Raluca Vintilă.

 

Raluca este Coordonatorul de Design Instrucțional și E-learning în cadrul diviziei europene The KPI Institute. Ea activează în domeniul trainingului și al dezvoltării personale, specializată pe analiza și dezvoltarea organizațională. Este interesată de managementul performanței și susținătoare a metodelor interactive de învățare. Raluca a livrat workshop-uri și prezentări vizând următoarele teme: Măsurarea Performanței: De la strategie la Indicatori Cheie de Performanță (KPIs), Instrumente Cheie pentru Planificare Strategică, Indicatori Cheie de Performanță: Măsurare, învățare, optimizare și consultanță de management.

 

În acest interviu, Raluca ne explică modelul pe care este bazat cursul Indicatori Cheie de Performanță, de ce este nevoie de un astfel de curs în România și felul în care va fi parcurs acest topic de către participanți.

 

  • Ce reprezintă cursul Indicatori Cheie de Performanță și cum s-a dezvoltat această temă?

 

Cursul acesta înglobează elemente ce țin de lucrul cu indicatori cheie de performanță sau KPIs, din momentul în care acest sistem de măsurare al performanței se stabilește în organizație până în momentul în care trecem de primii pași ai implementării acestui sistem. Ca temă, încercăm să acoperim tot ce înseamnă lucrul în domeniul managementului performanței. Scopul este de a oferi o imagine cât mai completă despre ce înseamnă indicatorii cheie de performanță și impactul pe care aceștia îl pot avea asupra unei organizații.

 

Sunt anumite elemente de care trebuie să ținem cont în momentul în care ne decidem să investim în această arie de management. De exemplu, înainte să începem măsurarea performanței propriu-zisă, este important să ne definim strategia și să efectuăm planificarea strategică. În cadrul acestui curs, aceste elemente sunt doar precizate, cu scopul de a nu elimina cu totul pașii premergători. Și aceștia au importanța lor. Pentru ca indicatorii să fie setați într-un mod relevant, avem nevoie să îi selectăm în funcție de obiectivele strategice pe care ni le propunem la nivel de organizație. Aceste obiectivele strategice se cristalizează în partea de definire a strategiei și planificare strategică, parte pe care nu o adresăm în acest curs, dar o menționăm ca să se înțeleagă pașii ce țin strict de KPIs. Am fost tentați înainte să introducem elemente de strategie și de planificare, inclusiv ce înseamnă procesul de îmbunătățire al rezultatelor indicatorilor, dar ne-am dat seama că, subiectul fiind atât de vast, am dilua esența cursului de indicator cheie de performanță.

 

  • Ce ne poți dezvălui despre modelele folosite în timpul acestui curs cu privință la indicatorii cheie de performanță?

 

În timpul cursului, ne vom concentra pe pașii de implementare a unui sistem de indicatori cheie de performanță, bazat pe un model specific, cercetat în mai bine de 12 ani de către The KPI Institute.

 

Modelul nostru se bazează pe 4 componente în ceea ce privește setarea de indicatori cheie de performanță:

 

  1. Selecția indicatorilor cheie de performanță (KPIs) 
  2. Documentarea indicatori cheie de performanță (KPIs) 
  3. Colectarea de date
  4. Vizualizarea de date

 

Aceste stadii vor fi acoperite în mod practic în timpul cursului. Cea mai consistentă parte din acest program este selecția indicatorilor cheie de performanță, un punct critic al acestui model.

 

  • De ce este considerată selecția de indicatori cheie de performanță un punct critic în acest proces?

 

Ce am observat noi este că, din cauza faptului că acum avem acces la foarte multe surse care ne furnizează date, suntem tentați mai degrabă să urmărim informații care ne sunt foarte la îndemână decât date care ne sunt cu adevărat relevante în contextul performanței. Măsurăm orice putem, mai puțin ceea ce ne arată concret unde putem dezvolta performanța. E o capcană în care putem cădea ușor doar pentru faptul că acele informații disponibile sunt cuantificabile. Un exemplu în acest sens îl reprezintă rapoartele anuale pe care multe organizații le creează. De cele mai multe ori luăm toate datele posibile legate de organizație pentru că ni se pare că raportul nostru este mai voluminos, aș zice chiar mai stufos, sau poate arată mai ușor de digerat de către management. Însă informațiile raportate care contează fie nu sunt prezente, fie se pierd în amalgamul de date prezentat. Acest fapt se întâmplă pentru că nu ne concentrăm pe ceea ce contează de fapt ca strategie. Dacă noi am pornit să mergem din punctul A în punctul B cu o mașină, atunci ce trebuie să facem este să nu ne lăsăm furați de peisaj, ci ne uităm la viteza pe care o avem, la kilometrul la care suntem pe autostradă, la nivelul de benzină, toate acestea ca să știm că vom ajunge în punctul B. Deci, pentru a reveni la exemplul raporturilor anuale, trebuie să ne uităm doar la ceea ce contează pentru noi ca organizație și să nu ne lăsăm distrași de orice date pe care le găsim până la drumul nostru spre punctul B. Asta am observat că este una dintre capcanele cele mai des întâlnite în companii. Datele necesare pentru a ajunge la o astfel de concluzie sunt preluate din analize de multe rapoarte anuale, inclusiv rapoarte de performanță. Un astfel de exemplu de date poate fi reprezentat de datele demografice despre angajați. Dacă pentru tine ca organizație acest aspect nu este unul important, nu îl menționa. Dacă nu ai ca scop să îți dezvolți organizația din punct de vedere al capitalului uman, atunci nu integra astfel de date în acel raport care definește esența ta ca organizație pe un an de zile. Faza de selecție al indicatorilor cheie de performanță se ocupă cu aceste aspecte. Își propune să selecteze indicatori strict pentru obiectivele definite anterior ca fiind strategice pentru organizație.

 

  • Care ar fi punctele de învățare sau momentele „Aha!” pentru cei care participă la un curs de Indicatori Cheie de Performanță?

 

Văd lucrurile în felul următor: persoanele care fac parte din organizații sau au asistat la organizații care au implementat un astfel de sistem de indicatori ar trebui să vină echipați cu un anumit bagaj de cunoștințe în domeniu. Mi-aș dori ca acele persoane să poată face o comparație pertinentă la finalul celor 3 zile de curs între ce există în organizația respectivă și modelul pe care noi îl propunem. Mi se poate foarte sănătos să existe un spirit critic și constructiv pe care aceste persoane să îl aducă la acest curs. Încurajăm împărtășirea de know-how, pentru că atunci când vezi și altceva, cantitatea și calitatea ideilor noi de îmbunătățire ale sistemului tău organizațional cresc. Cealaltă perspectivă este pentru participanții care poate nu au asistat la o astfel de implementare sau pur si simplu s-au hotărât să descopere lucrul cu indicatorii cheie de performanță. Este o oportunitate de descoperire, de a înțelege complexitatea unui astfel de sistem. Nu zic că un astfel de sistem este simplu, dar zic că merită investit în el.

 

  • Poți să îmi descrii procesul prin care oamenii vor dobândi aceste competențe?

 

Cele 3 zile reprezintă o combinație între teoretic și practic, cu accentul pus pe partea practică. Inițial va fi nevoie să constrium un fundament teoretic, să aliniem abordările și conceptele. Nefiind un domeniu foarte matur încă, conceptele din jurul indicatorilor cheie de performanță sunt înțelese diferit. Ceea ce o organizație numește indicatori de performanță, o altă organizație poate numi doar indicatori sau metrici. Există o varietate de concepte, motiv pentru care în prima parte a cursului le vom clarifica, astfel încât să pornim cu toții de la același punct. Agenda este construită pe modelul pe care îl propunem astfel încât să avem acest fundament comun.

 

Ca atmosferă, ne concentrăm pe aspectele practice ale modelului propus și pot zice ca acest curs înglobează exerciții pe concluziile cărora să construim niște puncte relevante de învățare. Un element la care ținem foarte mult în toate cursurile pe care le facem îl reprezintă exemplele din practică. Pot zice că acest curs este îndesat cu exemple și cu exerciții pentru că și noi la rândul nostru când am dezvoltat acest curs, am vrut sa avem o validare din practică a informațiilor disponibile. Ca piață, ne-am concentrat pe bunele practici în special din mediul internațional. Dacă creem un standard de referință, sa nu ne limităm doar la exemplele locale, ci să testăm bunele practici internaționale și să le adaptăm la nivel național, din mediile publice și private.

 

  • Cui îi este adresat cursul Indicatori Cheie de Performanță?

 

Recomand acest curs persoanelor interesate de domeniu, fie că sunt doar curioase, fie persoane care deja lucrează cu acest sistem. Nu contează neapărat poziția pe care o au într-o organizație, ci mai degrabă dorința de dezvoltare și cunoaștere în domeniu. Scena este deschisă. Uneori, se produce următoarea confuzie: dacă nu suntem coordonator sau manager, atunci poate că n-ar trebui să participăm la curs. Indiferent că sunt persoane pe roluri de conducere sau în execuție, lucrurile acestea se pot replica la orice nivel. Credem în efectul de undă, daca are sens pentru tine, oricare ar fi poziția ta în organizație, cu siguranță va avea sens și pentru altcineva, de exemplu colegii de lângă tine. Indiferent dacă pornești de sus în jos, de la conducere la execuție sau invers, acest transfer de cunoștințe are sens din ambele direcții. De aceea cred că e limitativ să recomand doar managerii ca participanți. Toți membrii unei organizații ar trebui să știe care este modalitatea ideală de lucru cu indicatorii cheie de performanță.

 

Acesta este un sistem transparent, care ne concentrează pe ceea ce contează, care aduce foarte multă claritate în acțiunile organizaționale și dă șansa spre îmbunătățire. Într-un mod natural, oamenii învață și își doresc să îmbunătățească rezultatele pe care acum le au vizibile. Acestea sunt principalele beneficii pe care un astfel de sistem le aduce: claritate, concentrare și definire a ceea ce contează pentru noi ca organizație. Rezultatul final este performanța de care vom da dovadă în organizație și îmbunătățirea rezultatelor curente. 

 

Certificările Profesionale: Indicatori Cheie de Performanță sunt organizate în București și Cluj-Napoca. Pentru mai multe informații despre edițiile viitoare, vă invităm să ne accesați pagina de cursuri.

The KPI Institute Romania 11 Aprilie 2017 Cursuri, Editorial, Interviu, KPIs, Managementul Performanței, Performanța strategică, Uncategorized